Ilustracja przedstawia symbol osób niesłyszących - ucho z odchodzącymi o niego po przekątnej liniami.

Warszawa: premiera „Opery dla Głuchych” w STUDIO teatrgalerii

– Staraliśmy się wyobrazić sobie na scenie świat, w którym panują całkowicie odwrotne reguły; w którym to my, osoby słyszące, musimy się dostosować do reguł ich świata – powiedział Wojtek Zrałek-Kossakowski, reżyser „Opery dla Głuchych”. Premiera w STUDIO teatrgalerii 23 listopada 2018 r.

– Widz zobaczy na scenie świat, który jest marzeniem sennym osoby głuchej o świecie, w którym to Głusi dyktują warunki – powiedział we wtorek PAP reżyser Wojtek Zrałek-Kossakowski. – Będzie to świat, w którym Głusi nie muszą czuć się mniejszością, ponieważ skala ich wykluczenia w naszym audialnym świecie jest gigantyczna – podkreślił.

Reżyser wyjaśnił, że „każda próba i każde spotkanie z głuchymi artystami” uświadamiało mu skalę tego wykluczenia.

– Osoby głuche posługują się językiem migowym jako pierwszym językiem, a język polski jest ich drugim – mają kolosalny problem w kinie, nawet gdy film ma napisy. Bo język migowy używany w Polsce nie jest kopią polskiego. Używa innej składni, innego alfabetu – mówił Zrałek-Kossakowski. – Staraliśmy się wyobrazić sobie na scenie świat, w którym panują całkowicie odwrotne reguły. W którym to my, osoby słyszące, musimy się dostosować do reguł ich świata – dodał reżyser.

Akty arogancji i przemocy

Nad spektaklem pracowały dwie grupy artystów – sześć osób z Teatru „Cisza na scenie”, związanego z Polskim Związkiem Głuchych, oraz sześciu aktorów ze STUDIO teatrgalerii.

„Opera dla Głuchych to opowieść o próbach znalezienia wspólnego języka. Historie Głuchych i słyszących przez stulecia biegły obok siebie, a ich skrzyżowania zbyt często okazywały się aktami arogancji i przemocy. Czy tak jak my, nie zdawaliście sobie sprawy z tych okrucieństw? A także z bogactwa, różnorodności i odmienności kultury Głuchych? Czy jesteśmy tacy sami? Czy może różnimy się od siebie aż tak bardzo, że nigdy nie będziemy mogli w pełni zrozumieć się nawzajem?” – napisano w zapowiedzi spektaklu.

„Trzyletni program Opera dla Głuchych to cykl wydarzeń poświęcony historii oraz współczesnej kulturze społeczności osób głuchych, realizowany przez Fundację 4.99, STUDIO teatrgalerię oraz Fundację Automatophone. Jego zwieńczeniem jest premiera interdyscyplinarnego utworu-opery syntetyzującej praktyki twórcze środowiska głuchych oraz słyszących, wprowadzającego zupełnie nowe środki wyrazu (balet/chór migowy łączący doświadczenia poezji migowej i współczesnej choreografii), a także kreującego wyrazisty przekaz dotyczący z jednej strony opresji jako nieodzownego elementu doświadczenia społeczno-kulturowego osób głuchych, z drugiej zaś – głębokich, być może niedających się pokonać barier oddzielających kulturę osób głuchych od kultury osób słyszących” – czytamy w materiałach prasowych.

Na „Operę dla Głuchych – Sezon 1” (wrzesień 2017 – czerwiec 2018) złożyło się 20 wydarzeń skierowanych do osób głuchych oraz słyszących. Miały one charakter kameralnych spektakli teatralnych (i prób otwartych), pokazów filmowych, autorskich prezentacji poezji migowej, pantomimy oraz współczesnych technik choreograficznych, otwartych warsztatów dotyczących wymienionych uprzednio dziedzin, sesji z udziałem muzyków i teoretyków dotyczących percepcji dźwięku i fenomenów muzycznych w świecie słyszących oraz w świecie głuchych, a także wykładów wprowadzających w kulturę i historię społeczności głuchych w Polsce oraz na świecie.

Podczas drugiego sezonu „Opery dla Głuchych” (wrzesień 2018 – czerwiec 2019) sześciokrotnie zaprezentowany zostanie spektakl opery łączącej elementy koncertu muzyki elektronicznej, instalacji audiowizualnej, spektaklu postdramatycznego, spektaklu tańca nowoczesnego, pantomimy i poezji migowej.

Prezentacja aktywności artystycznej Głuchych

„Całe przedsięwzięcie ma na celu prezentację aktywności artystycznej Głuchych (teatr, pantomima, poezja migowa, film), wprowadzenie jej do głównego obiegu kultury, przybliżenie jej historycznego, politycznego oraz kulturowego kontekstu – i wreszcie, zbudowanie pomostu komunikacyjnego pomiędzy artystami oraz odbiorcami ze świata słyszących i ze świata Głuchych” – napisano w materiałach prasowych.

Dramaturgia i współpraca reżyserska – Michał Mendyk (kurator przedsięwzięcia). Autorami libretta są Adam Stoyanov i Wojtek Zrałek-Kossakowski. Muzykę skomponował Robert Piotrowicz. Za choreografię odpowiada Karol Tymiński. Scenografia i kostiumy zaprojektował Paweł Walicki.

Występują: Stanisław Brudny, Tomasz Nosinski, Monika Obara, Krzysztof Strużycki, Monika Świtaj, Marta Abramczyk, Marta Anna Alharbi, Piotr Baltyn, Ewelina Mochnaczewska, Paweł Sosiński, Adam Stoyanov i Wojtek Zrałek-Kossakowski.

Premiera – 23 listopada o godz. 19 na Dużej Scenie. Kolejne spektakle – 24 i 25 listopada

Udostępnij poprzez:
Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone

Zostaw komentarz:

Twój email nie będzie upubliczniony.