zdjęcie wykadrowane na dłonie trzymające smartfon

Trzy aplikacje, które wygrały maraton na rzecz dostępności Hackaton+

„Kompan” – aplikacja pomagająca osobom z niepełnosprawnościami w podróży pociągiem wygrała w niedzielę Hackaton+, dwudniowy maraton programowania na rzecz poprawy dostępności, organizowany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.

Zespół Nexocode, który stworzył zwycięską aplikację, otrzymał główną nagrodę 20 tys. zł netto oraz m.in. zaproszenie do współpracy z Centrum Innowacji Nokia Garage we Wrocławiu.

Aplikacja, pokazująca dostępność

– Nasza aplikacja została przygotowana z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, podróżujących pociągami. Chodzi o ułatwienie w dostaniu się na dworzec, zamówieniu asysty na peron, kompleksową obsługę, dlatego aplikacja nazywa się Kompan. Zebraliśmy też dane z kilku map, bo bardzo dużo danych na temat dostępności dworców jest w internecie, ale one są rozsiane – mówili członkowie Nexocode.

Aplikacja, na podstawie danych wczytanych z zeskanowanego biletu, przedstawia m.in. informacje na temat dostępności dworca, wind, dostępności peronów i najlepszej drogi na właściwy peron.

– Aplikacja automatycznie zamawia też asystenta na dworzec, bo osoby niepełnosprawne, jeśli potrzebują pomocy, muszą na 48 godzin przed podróżą zgłosić to w PKP. Aplikacja robi to za nie – podkreślali.

Jak powiedział PAP przewodniczący jury, Rafał Sukiennik z MIiR:

– Zwycięski projekt ujął konkretem, wdrażalnością i wykorzystaniem danych, które zostały udostępnione przed Hackatonem przez PKP. „Z PKP nawiązaliśmy bardzo dobrą współpracę przed tym Hackatonem i wyzwoliliśmy otwartość tych danych – podkreślił.

Poprawa dostępności

Drugie miejsce i 12 tys. zł netto otrzymał zespół Code Hussar za, jak uzasadniono, „szeroką grupę odbiorców, za uniwersalność rozwiązań i za architekturę”, które stworzył aplikację Vuer, narzędzie udostępniające audiodeskrypcję dla niewidzących oraz powiadomienia dla niesłyszących.

Trzecie miejsce i 8 tys. zł netto „za dużą innowację, połączenie wiedzy eksperckiej i upowszechnianie tej wiedzy” – jak uzasadniał przewodniczący jury – otrzymał zespół WUWU, który stworzył narzędzie pozwalające m.in. samodzielnie sprawdzić właścicielowi lokalu, czy miejsce jest dostosowane dla osób niepełnosprawnych, i jak poprawić jego dostępność.

– Wygrały aplikacje kompleksowe i gotowe do wdrożenia, a także takie, które prezentowały innowacyjne podejście do tematu. Poziom był naprawdę wysoki, jury miało bardzo trudną pracę i w dyskusji na temat laureatów wielokrotnie wracaliśmy do projektów. Zaproponowane rozwiązania były bardzo różne, jedne bardzo kompleksowe, inne adresowały konkretną funkcjonalność. Zwracaliśmy uwagę na innowacyjność i szybką wdrażalność aplikacji – wyjaśniał Rafał Sukiennik.

Następna edycja za rok

Wręczając zwycięzcom nagrody, minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński zapowiedział, że za rok planuje zorganizować kolejną edycję Hackatonu poświęconego dostępności.

– W tym Hackatonie łączymy dwie bardzo fajne rzeczy. Pierwsza to taka, że chcemy naszą gospodarkę przestawić na gospodarkę innowacyjną, w tym również na gospodarkę cyfrową. W was leży nadzieja naszego kraju, naszej gospodarki. Ale druga rzecz, równie ważna: że chcemy pomóc innym. Chcemy pomóc ludziom z niepełnosprawnościami, którzy niedowidzą, czy nie słyszą, którzy mają problemy z poruszaniem się, również osobom starszym Wierzę, że dzięki tej inicjatywie możemy im pomóc – powiedział minister.

Zachęcał też uczestników Hackatonu do składania wniosków do ruszającego w drugim kwartale przyszłego roku konkursu na finansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych związanych z dostępnością. Program realizować ma Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Udostępnij poprzez:
Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone

Zostaw komentarz:

Twój email nie będzie upubliczniony.